Search this site
Embedded Files
Aleksandra Kita
  • ARTYKUŁY
    • POZ
    • CZUJNOŚĆ
    • KOORDYNACJA
    • MEDYCYNA STYLU
    • EDUKACJA
    • ZDROWIE W PRACY
    • PROGRAMY
    • REHABILITACJA
  • O MNIE
  • KONTAKT
  • WSPARCIE
Aleksandra Kita

Profilaktyka Edukacja i Promocja Zdrowia

Artykuły

ARTYKUŁY

O MNIE

KONTAKT

WSPARCIE

EDUKACJA ZDROWOTNA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY NAJLEPSZĄ INWESTYCJĄ W PRZYSZŁOŚĆ

Tyle się teraz mówi o zdrowiu. Myśląc obiegowo, każdy się na nim zna. Od najmłodszych lat rodzice uczą swoje dzieci jak myć zęby, co jeść, a czego wystrzegać się za wszelką cenę. Nic w tym dziwnego, wyposażanie młodych ludzi w wiedzę na temat zdrowego stylu życia i wspieranie zachowań związanych z profilaktyką - jest doskonałą socjologicznie i w pełni uzasadnioną ekonomicznie inwestycją państwa na przyszłość. Zdrowie jest zarówno indywidualnym potencjałem każdego człowieka, jak i bardzo istotnym zasobem dla całego społeczeństwa.

W celu ukształtowania prozdrowotnych postaw wśród dzieci i młodzieży należy przede wszystkim stworzyć warunki sprzyjające wyborom korzystnym dla zdrowia.

Od czego zacząć?

Dzieci i młodzież w wieku szkolnym powinny:

  • mieć dostęp do wiedzy i umiejętności niezbędnych dla promowania zdrowia,

  • wzrastać w otoczeniu sprzyjającym zdrowiu i bezpieczeństwu,

  • mieć możliwość udziału w działaniach na rzecz promocji zdrowia (wraz z rodziną i ze społecznością, w której wzrastają).

Skąd młodzi czerpią wiedzę na temat zdrowia?

Głównym miejscem budowania prozdrowotnych postaw jest rodzina i szkoła, ale ważną rolę odgrywa także środowisko rówieśnicze i miejsce zamieszkania.

To właśnie szkoła, obok rodziny jest instytucją, na której spoczywa największa odpowiedzialność za prowadzenie edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży.

Od kilku lat, w ramach toczącego się dyskursu na temat konieczności upowszechnienia nauczania z zakresu edukacji i promocji zdrowia w szkołach, pod dyskusję podaje się głownie dwa tematy:

  1. Kto ma prowadzić edukację zdrowotną? Czy mamy w tym zakresie odpowiednio wykwalifikowaną kadrę?

  2. Czy edukacja zdrowotna powinna odbywać się w ramach osobnego przedmiotu? Czy państwo stać na wprowadzenie analogicznych np. do Edukacji dla Bezpieczeństwa - lekcji Edukacji dla Zdrowia?

Obecnie edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży odbywa się w ramach innych przedmiotów np. podczas lekcji biologii czy wychowania fizycznego. Wydaje się, że wprowadzenie do szkół przedmiotu z zakresu Promocji Zdrowia i Edukacji Zdrowotnej jest tylko kwestią czasu. Istnieje przecież mnóstwo czynników, które powinny skłonić nas do wyjątkowej troski o zdrowie, do edukowania dzieci na temat konieczności i możliwości dbania o własne zdrowie.

Edukacja zdrowotna daje uczniom możliwość nabycia umiejętności, wiedzy i postaw, niezbędnych do rozwoju własnej tożsamości oraz odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym.

Żyjemy coraz dłużej, jednocześnie dotyka nas coraz więcej chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory złośliwe. Styl życia w bardzo znacznym stopniu wpływa na zachorowalność na wiele chorób. Prewencja w zakresie ochrony własnego zdrowia staje się jednym z ważniejszych wyzwań, przed którymi będą musiały stanąć w przyszłości nasze dzieci.

„Szkoły Promujące Zdrowie”. Brawo Wy!

W szkołach nie ma jeszcze osobnego przedmiotu, w ramach którego uczniowie nabywaliby wiedzę na temat zdrowia. Nie oznacza jednak, że szkoły nie realizują działań z zakresu edukacji zdrowotnej. Wiele polskich szkół uzyskało miano „Szkoły Promującej Zdrowie”. Placówki te w sposób zaplanowany i ciągły kształtują nie tylko szkolną, ale i lokalną politykę prozdrowotną. Już przed pierwszą wojną światową w szkołach odbywały się tzw. pogadanki na temat zdrowia, jednak początki „Szkoły Promującej Zdrowie” sięgają w Polsce lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku. Jej charakter ewaluuje wraz ze zmianami, które następują w szkołach.

Co wyróżnia „Szkoły Promujące Zdrowie”?

Szkoły aspirujące do znalezienia się w gronie „Szkół Promujących Zdrowie”, powinny realizować zadania z zakresu edukacji zdrowotnej w obowiązkowym programie nauczania; cechować się etosem zdrowia w szkole oraz współpracować z rodzicami i społecznością lokalną w celu wzmocnienia i utrwalenia wiadomości, których dziecko uczy się w szkole.1 Głównym celem szkół, które deklarują chęć promowania zdrowia jest dbałość o zdrowy styl życia swoich uczniów. „Szkoły Promujące Zdrowie” powinny tworzyć sprzyjające zdrowiu oraz bezpieczeństwu środowisko (fizyczne i społeczne), a wszyscy członkowie społeczności szkolnej powinni mieć możliwość kontrolowania, co więcej poprawiania stanu swojego zdrowia.

Osoby zajmujące się promocją zdrowia powinny uwzględniać fakt, że edukacja zdrowotna musi być dostosowana do możliwości poznawczych adresatów, co jest szczególnie istotne w odniesieniu do dzieci. Ważne by wiedza przekazywana była w możliwie atrakcyjnej i ciekawej formie, a przekaz zainteresował dzieci i młodzież szkolną.

Coraz lepiej wyedukowany (zdrowotnie) nastolatek

Edukacja zdrowotna związana jest z wychowaniem zdrowotnym, które zaczyna się właściwie z chwilą narodzin dziecka. Istnieją różne, następujące po sobie szczeble wychowania zdrowotnego i wiążą się one przede wszystkim z cyklem życia wzrastającego człowieka.

  • Na szczeblu heteroedukacji dzieci są podmiotem zabiegów pielęgnacyjnych. W tym okresie uczą się podstawowych czynności higienicznych takich jak mycie rąk.

  • Etap autoedukacji dotyczy dzieci będących w pełni okresu pokwitania, które już w sposób świadomy podchodzą do własnego zdrowia. W tym czasie zachowania zdrowotne powiązane są najczęściej z nawykami. Na tym etapie występuje skłonność do przyswajania promowanych przez otoczenie wzorów zachowań.

  • Heteroedukacja odwrócona odnosi się do momentu, w którym ludzie sami zaczynają wychowywać innych. Nie wiek, a świadomość stanowi tu najważniejsze kryterium świadczące o wejściu w etap heteroedukacji odwróconej. W tej fazie świadomość jest już tak duża, że nie tylko przestrzega się zasad, ale również poucza się innych i zwraca się uwagę na wartości związane ze zdrowiem, które na tym etapie są już niepodważalne.

Z punktu widzenia edukatora zdrowotnego to moment osiągnięcia sukcesu. I co ważne mamy coraz więcej nastolatków, a nawet dzieci, które osiągnęły już etap heteroedukacji odwróconej.

Wyrobienie nawyku dbałości o zdrowie jest przejawem odpowiedzialności nie tylko za siebie, ale również za całe społeczeństwo. Dotyczy to nas wszystkich.

Przypisy:

  1. Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna, Warszawa 2009.

+48 607-274-685  

kontakt@pep-zdrowie.pl

Google Sites
Report abuse
Page details
Page updated
Google Sites
Report abuse