Dla 89% Polaków zdrowie jest jedną z trzech najważniejszych wartości w życiu.1 W ostatnich latach mnóstwo ludzi pozytywnie „zakręciło się na punkcie zdrowia”.
Od swojego pracodawców coraz częściej oczekujemy:
stworzenia optymalnych dla zdrowia warunków pracy (ergonomiczne stanowisko pracy, bezpieczeństwo i higiena podczas świadczenia obowiązków),
prowadzenia konkretnych działań prozdrowotnych (dodatkowe profity związane z utrzymaniem dobrego stanu zdrowia takie jak dofinansowanie do karnetów na sport i rekreację, czy dostęp do dodatkowych świadczeń medycznych).
Badania przeprowadzone przez Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy wśród osób aktywnych zawodowo, dotyczące przekonań o najlepszych sposobach dbania o własne zdrowie potwierdzają, że najczęściej uznawanymi kluczowymi działaniami prozdrowotnymi są: prawidłowe odżywianie się i aktywność fizyczna, ale także relaks i wypoczynek, radzenie sobie ze stresem i profilaktyka medyczna. To właśnie z tymi zmiennymi korelować powinny działania z zakresu promocji zdrowia w przedsiębiorstwie.
Realizacja profilaktyki, promocji i edukacji zdrowotnej oraz wykorzystywanie tego faktu w promocji firmy przyczyniają się do budowania marki dobrego pracodawcy. Przedsiębiorąca dbający o swój personel, poważnie traktujący zdrowie swoich pracowników ma większą szansę na przyciągnięcie dobrych kandydatów oraz odnotowuje mniej długookresowych wakatów. Z raportu dotyczącego postaw pracowniczych wobec zdrowia, zaprezentowanego przez Bupa wynika, że aż 43% biorących udział w badaniu respondentów deklaruje, że w przyszłości będzie rozważało pracę wyłącznie w firmach, które priorytetowo traktują zdrowie i dobre samopoczucie personelu.2
korzyści ekonomiczne (zdrowsi pracownicy nie chodzą na zwolnienia lekarskie, wydajniej pracują),
korzyści zdrowotne (życie bez choroby i niepełnosprawności zwiększa zdolność i co bardzo istotne - chęć do pracy),
korzyści społeczne (pozytywny obraz przedsiębiorstwa, wyższa jakość życia zawodowego, zwiększony poziom zatrudnienia).
Mimo, iż coraz więcej firm wdraża programy prozdrowotne dla swoich pracowników, nie wszystkie inicjatywy cieszą się zainteresowaniem ze strony personelu. Praktyka pokazuje, że pracownicy deklarują chęć korzystania z różnorodnych form wsparcia dla ich zdrowia, jednak aktywny udziału w oferowanych przez pracodawcę projektach - nie jest już tak oczywisty. Dlatego bardzo istotne jest, by właściwie dobrać dedykowane pracownikom działania.
Uleganie modzie, bez rozpoznania potrzeb i oczekiwań pracowników powoduje, że niektóre firmy nie osiągają zamierzonych celów. Część zakładów pracy trafnie identyfikuje potrzeby pracownicze i dysponuje zespołem ludzi, którzy umieją stworzyć i efektywnie realizować wewnątrzzakładowy program zdrowotny.
Jednak dla większości pracodawców opracowanie dostosowanej do potrzeb pracowników oraz możliwości firmy polityki zdrowotnej w miejscu pracy stanowi duże wyzwanie. Jeszcze trudniejsze bywa jej wdrożenie - przede wszystkim ze względu na brak fachowej wiedzy i doświadczenia w tym zakresie. Dlatego spora część firm decyduje się na powierzenie tego zadania profesjonalistom.
Nie brakuje jednak firm, które wzorowo realizują działania z zakresu polityki zdrowia w miejscu pracy. Jeden z wiodących producentów samochodów, mający swój oddział również w Polsce opracował i wdrożył bardzo bogatą ofertę na rzecz zdrowia dla swojej załogi. Wszyscy pracownicy firmy mają dostęp do rozbudowanej opieki medycznej dedykowanej tylko firmie. Pracodawca cyklicznie realizuje działania zwiększające świadomość i edukację zdrowotną. Oprócz badań okresowych w firmie realizowane są badania przesiewowe i programy profilaktyczne. Pracownicy mają możliwość przystąpienia np. do dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Firma znalazła też sposoby (materialne i niematerialne) na to, by zmotywować swoich pracowników do tego, by nie korzystali bez potrzeby ze zwolnień lekarskich. Polityka zdrowotna prowadzona przez te firmę, jest jednak dla większości pracodawców (przede wszystkim ze względu na koszty) niemożliwa do zrealizowania.
Nie chodzi jednak o to, by stawiać sobie porzeczkę zbyt wysoko. Większość polskich przedsiębiorstw to małe i średnie firmy, w których działania prozdrowotne mogą być po części inspirowane działaniami takich gigantów jak wspomniany koncern, ale w rzeczywistości prowadzone będą na zupełnie inną skalę. Odpowiedzialny i doceniany przez załogę pracodawca, to szef dbający i troszczący się nie tylko o finanse, rozwój firmy, ale i o zdrowie swoich pracowników. Prozdrowotne działanie staje się obecnie standardem we wszystkich nowoczesnych, zorientowanych na pracowników firmach.
Przypisy:
GUS, II edycja badań spójności społecznej, 2015.
Raport Bupa - Badanie „Zdrowie w miejscu pracy- diagnoza i oczekiwane zmiany”, 2015.